TŘÍDA MŠ A ZŠ MONTESSORI UZNANÝ STANDARD
(překlad)
Tento standard byl přijat na mezinárodní konferenci Montessori Europe v roce 2006
Personální podmínky:
- pedagog absolvoval minimálně 300 hodinový kurz o výchově a vzdělávání metodou Montessori
- vytváří ve třídě prostředí, které respektuje individuální osobnost dítěte
- vztah s dětmi buduje na principu empatie s ohledem na stupeň vývoje dítěte
- má partnerský vztah s dětmi
- vytváří prostor pro komunikaci rodiny a školy
- obohacuje vzdělávací prostředí novými materiály a pomůckami
- spolupracuje s ostatními kolegy v organizaci, je ochoten poradit a pomoci méně zkušeným kolegům v realizaci pedagogiky montessori
- je ochoten stále se profesně i osobnostně vzdělávat
- alespoň pasivně se na profesní úrovni zúčastňuje informačních setkání, seminářů a konferencí o metodě montessori
- dle svých možností se aktivně zapojuje do šíření principů filosofie M.Montessori mezi pedagogickou a rodičovskou veřejností
Podmínky pro výchovné a vzdělávací prostředí:
Zařízení místnosti představuje specifické uspořádání nábytku, pohodlí a hygienické podmínky respektující individuální práci dítěte a vývojové období,
pro které je místnost – třída určena:
- skříňky s montessori materiálem s policemi dostupnými dětem
- stolky jsou sestaveny pro práci jednotlivce, dvojice i skupinek dětí
- pro dítě přehledné uspořádání materiálu podle oblastí vzdělávání
- děti mají možnost vymezit si svou pracovní plochu (koberečky, podložky, tácy,…)
- v místnosti je prostor pro setkávání dětí ke společné komunikaci a sdílení (pro předškolní děti vyznačena elipsa)
- prostor umožňuje pohodlnou práci i relaxaci dětí
Podmínky pro výchovné a vzdělávací působení:
- třídy-skupiny dětí jsou věkově smíšené (společně pracují dva až tři ročníky po sobě jdoucí)
- organizace výuky respektuje senzitivní období a polaritu pozornosti dětí
(v ZŠ není vyučování členěno na vyučovací hodiny a děleno přestávkami, nezvoní, není stanoven rozvrh hodin)
- učitel pracuje s chybou a pochvalou dle zásad a principů pedagogiky montessori, není podporována soutěžní a srovnávací atmosféra mezi dětmi,
nepoužívají se tresty a odměny
- pro práci dětí je vytvořena klidná a podnětná atmosféra, která podporuje dítě v objevování a radostném učení
- děti se podílejí na vytváření pravidel soužití ve třídě
- hodnocení na vysvědčení je slovní
- výsledky práce žáků jsou shromažďovány jako portfolia